Na Facebooku je 2,5 miliardy aktivních uživatelů, 800 milionů uživatelů navštíví každý měsíc Instagram a více než 150 milionů lidí používá aplikaci Snapchat. Neopomenutelná je i chatovací aplikace Messenger od Facebooku, na které je aktivních 1,3 miliardy uživatelů. Z toho jasně vyplývá, že dosah sociálních platforem je enormní. Proto není divu, že se jedná o nejlepší místa k prezentaci vašeho podniku a prodeji produktů a služeb. Na sociálních sítích funguje sdílení a doporučení od přátel, a to je v podstatě důvod, proč plynou peníze do prodeje na sociálních platformách.
Proces nákupu v e‑Commerce je stále více poháněn zákazníky, kteří nakupují v rámci nějakého zážitku, který si vytvořili, a jsou obklopeni lidmi, značkami a službami, které si sami vybrali. Pro začínající podnikatele, kteří mají k dispozici omezené či velmi nízké marketingové rozpočty, je implementace strategie prodeje na sociálních sítích v daný moment relativně levným způsobem, jak efektivně oslovit velké množství cílové skupiny zákazníků a nejlépe i maximalizovat návratnost investice. Nelze ovšem čekat, že se bude vždy jednat o rychlý úspěch. Je potřeba mít jistou dávku trpělivosti, dobře se zorientovat na sociálních sítích a cíleně postupovat. Pokud tedy chcete maximalizovat prodej vaší značky přes internet, čtěte dále.

10 tipů, jak začít
1. Začněte s prodejem pro vaši cílovou skupinu na správné sociální síti
Existuje spousta sociálních kanálů. Každý z nich je jiný a přitahuje své vlastní publikum - Snapchat a Instagram oslovují mladší uživatele, LinkedIn je profesní sociální síť, Twitter je mikroblog, který je zacílen pro tvůrce veřejného mínění. Zjistěte, kde jsou vaši cíloví zákazníci, a umístěte tam své on‑line prodejní aktivity.
Existuje mnoho bezplatných analytických online nástrojů, které poskytují přehled demografických údajů o sociálních médiích, které vám pomohou vybrat správnou sociální síť a sestavit marketingovou strategii.
Například Facebook Audience Insights rozdělí vaše sledující podle věku, pohlaví, životního stylu, stavu vztahu a pracovního zařazení. Poskytne také podrobný přehled o jejich cílovém chování - kolik času jsou na webu nejaktivnější a jak dlouho tam tráví čas. Jakmile budete mít všechny tyto informace, můžete svůj obsah podle toho naplánovat a zacílit na ně, když jsou nejvíce aktivní.
Další výhodou sociálních médií je, že většina platforem je nyní globálních. Můžete být jeden jediný člověk prodávající tzv. ze svého obývacího pokoje, ale přítomnost na sociálních sítích vám umožňuje přístup k zákazníkům v každém koutu světa. Takto se to podařilo značce plavek Kulani Kinis, když se přes své úspěšné působení na Instagramu katapultovala – také pomocí DHL - na celosvětový prodej s obrovským dosahem.
2. Pochopte cestu prodeje na sociálních sítích
Protože důvěra je pilířem sociálního prodeje, je zřejmé, že musíte být trpěliví, než si s potenciálními zákazníky vytvoříte vztah. „Měkký“ prodej je často nejúčinnější strategií - udělat si čas na vybudování základny fanoušků a sledujících, získat jejich důvěru a vytvořit věrnost značce, to vše vede k dlouhodobému opakování zvyklostí.
3. Udržujte jejich zájem
Vytvořte zajímavý a originální obsah, který zaujme vaše fanoušky, a snažte se jejich pozornost udržet co nejdéle. Delší zapojení sledujících znamená vyšší šanci na nákup. Pokud jste například malá cukrárna, která vyrábí zákazníkům dorty na míru, je Instagram skvělá volba jako hlavní platforma pro reklamu. Dodá Vám to dostatek příležitostí zaplavit váš účet barevnými a fascinujícími fotografiemi vašich cukrářských výtvorů. To zcela jistě udrží pozornost lidí, a pokud se jim líbí to, co vidí, prokliknou na váš web a možná něco koupí či vytvoří objednávku. Skvělý obsah na správně vybrané platformě také podporuje sdílení s přáteli na sociálních sítích, což ještě více zvýší váš dosah.
4. Získejte pozornost
Hashtagy jsou zásadní pro to, jak propojit váš obsah s lidmi, kteří ho hledají. Pečlivě zvažte, které hashtagy používáte - přemýšlejte nad rámec daného produktu nebo služby, který prodáváte, a zvažte související témata, která by k vám mohla přivést zákazníky. Pokud jste například značka šperků; raději než jen hashtagging #jewelery a #fashion, popřemýšlejte o příležitostech, pro které by mohli lidé chtít váš produkt. Použijte třeba #gifts, #birthday nebo třeba i #weddingideas. Poznejte své zákazníky a jejich chování a podle toho vybírejte své hashtagy.

5. Mluvte s lidmi
Přečtěte si jejich konverzace, komentáře a zapojte se do komunikace. Odpovídejte na otázky. Reagujte na jejich přání a potřeby. Budujte vztahy s novými a stávajícími zákazníky. Pokud se sledující rozhodnout u vás nakoupit, budují si tak důvěru a zapamatují si vás. Existuje spousta nástrojů, které vám pomohou spravovat online zákaznický servis. Například Nimble je jedním z nejintuitivnějších nástrojů CRM na trhu. Umožňuje komunikovat se svými zákazníky napříč jakýmkoli kanálem sociálních médií v reálném čase. Tímto způsobem budujete vztahy se zákazníky a Vám to přinese jedině pozitiva.
6. Spolupracujte s „Ambasadory značky“
Jedním z nejúčinnějších a nejorganičtějších způsobů, jak šířit poselství vaší značky na sociálních médiích, je spolupráce s influencery sociálních médií. Jedná se o jednotlivce, kteří blogují a zveřejňují příspěvky na konkrétní téma a mají loajální základnu sledujících. Vzhledem k jejich popularitě může být jejich promo vaší značky nebo produktu často mnohem efektivnější pro prodej než samotná placená reklama, protože je to autentičtější.
7. Aplikujte správně „call to action“, neboli výzvu k akci
Jakmile se návštěvník propojí s vaším obsahem, přichází další klíčový krok k převedení zájmu na prodej. Vyzvěte k akci neboli k nákupu, zajistěte, aby celý proces nákupu byl jednoduchý. Něco tak přímého, jako když přidáte tlačítko „klikněte na nákup“ pod produktovou fotografii Instagramu, která se jim líbí, vám pomůže využít pozitivní náladu potenciálních zákazníků a motivovat je k jednoduchému kliknutí, nákupu. Neztrácejte tuto příležitost.
8. Podporujte zpětnou vazbu zákazníků
Velká většina lidí se dívá na recenze zákazníků, když poprvé zvažuje koupi produktu nebo určitou značku. Hodnocení recenzentů jsou považovány za autentičtější a důvěryhodnější než reklamní sdělení od samotné značky. Využijte to a vytvořte prostor, kde spokojení zákazníci mohou sdílet pozitivní zážitky z koupě vašeho produktu. Uvědomte si však, že to funguje oběma způsoby a zákazníci mohou zveřejňovat i své negativní zkušenosti. Je důležité být připraven a umět rychle reagovat na stížnosti.
9. Používejte provokativní jazyk
Pokládejte otázky, povzbuzujte konverzaci a zjišťujte, co lidé potřebují. Pokud lidé chtějí znát odpověď, často pak následují otázku, která byla položena na počátku. Koneckonců, následovali jste otázku a skončili právě tady, že?
10. Naučte se a zlepšujte se
Možná jste nováčkem v prodeji na sociálních sítích, ale existuje spousta způsobů, jak udržet vzestupný vývoj. Index sociálního prodeje společnosti LinkedIn je cenným nástrojem, který měří, jak jste úspěšní při vytváření značky, nalezení správných lidí, zapojení se do porozumění a budování vztahů. Použijte jej jako základ, ze kterého si budete moci stanovit nové cíle, plány a to, jak se stát odborníkem na prodej na sociálních sítích!