Zákazníci žádají od e‑shopů spolehlivost a bohatý výběr při volbě způsobu doručování svých objednávek, přesto spousta malých e‑shopů zapomíná nabídnout vedle standardní přepravy i rychlou variantu. Velké internetové obchody nabízejí široký výběr možností dopravy od té za pár korun s o něco delší dobou doručení přes prémiovější variantu doručení tentýž den až po dopravu zcela zdarma. Tím samozřejmě ovlivňují očekávání zákazníků, jejichž nároky na všechny e‑shopy se zvyšují.
Dnešní zákazníci si chtějí být jistí, že jejich objednávka přijede až k nim v určitou hodinu, že budou mít celou dobu pod kontrolou a hlavně, že zásilku mohou bez problémů vrátit. Podle průzkumu společnosti Metapack až 87 % zákazníků nakoupí na daném e‑shopu znovu, pokud mají dobrou zkušenost s doručením zásilky.
Výzkumy ukazují, že vedle nabídky zajímavého zboží, musí být obchodníci schopni naplnit stále rostoucí nároky zákazníků, aby je získali na svou stranu. Přibližně 61 % online zákazníků upřednostní jeden obchod před druhým pouze kvůli lepším možnostem doručení. Jednoduše to, že zákazníkům nabídnete možnost expresního doručení, bude mít pozitivní dopad na vaše prodeje.
Zákazník i obchodník, oba chtějí mít jistotu, že bude balíček doručen v určitý čas, v určitý den, téměř kamkoliv na světě. Provozovatel e‑shopu musí být zároveň schopný svým zákazníkům kdykoliv říct, kde se jejich zásilka právě nachází, a pokud se objeví problém, kde přesně se stal a jak ho řešit.
„Nabídkou široké škály možností doručení včetně expresní varianty, která řeší možné problémy standardní dopravy, jako je absence sledování zásilky v reálném čase, neočekávaná zpoždění a poškození zboží při přepravě, dáváte zákazníkovi signál, že se staráte o spolehlivost dopravy stejně jako oni,“ říká Andy Lim, Vice‑President, Sales Development and E‑commerce, DHL Express Asia Pacific. Pro velké světové e‑shopy je schopnost splnit požadavky moderních, mnohdy náročnějších zákazníků základní součástí jejich infrastruktury. Řízení takové celosvětové distribuční sítě je ale velmi náročná a nákladná záležitost.
Jak mohou menší e‑shopy srovnat krok s konkurencí a vyrovnat podmínky na hracím poli?
Odpověď zní: „Svěřit logistiku odborníkům na přepravu.“ Ti už bezpochyby mají svou vlastní prověřenou infrastrukturu a uznávanou značku, kterou celá řada zákazníků při nákupu na e‑shopu hledá. Společnost DHL v současné době obsluhuje přibližně 8 miliónů zákazníků ročně ve více než 120 destinacích na celém světě.
Možnost změny doručení zásilky je klíčovou oblastí, kde zákazníci hledají flexibilitu. To znamená, že obchodníci musí mít takové řešení, které jim umožní měnit objednávky na poslední chvíli, a zároveň dát zákazníkům možnost změnit doručení i poté, co zásilka opustila sklad.
„Pro příklad společnost DHL nabízí širokou škálu možností včetně doručovacích boxů, tzv. balíkomatů, a doručení v rámci sítě maloobchodních prodejců, kdy si zákazník může zásilku kdykoliv vyzvednout např. na cestě z práce,“ říká Lim.
Spojit se s jedním z vedoucích jmen globální logistiky je přirozeným krokem k tomu, aby se podnikání dostalo na další úroveň v oblasti e‑commerce.