Máme pro vás několik typů jak si připravit vlastní on‑line business na nákupní horečku Black Friday a rušnou předvánoční sezónu. ECommerce rádce vám pomůže s přípravou na náročné nákupní období a pomůže maximalizovat vaše obchodní příležitosti. Od řízení vašeho skladu, přijímání objednávek až po optimalizování dodavatelského řetězce.
1. Mějte vaše webové stránky, váš e‑shop v perfektním stavu - Připravte vaše webové stránky na sezónní nápor a využijte každé návštěvy ke zvýšení svých prodejů. Dokončete veškeré nedodělky, optimalizujte rychlost načítání, zaměřte se na jednoduchou orientaci na stránkách. Personalizujte vaše webovky v jednotlivých zemích pro jednotlivé uživatelé.
2. Nezapomeňte na mobilní telefony - eCommerce na mobilních zařízeních roste rychleji než kdy dříve. Optimalizace vašich webových stránek pro smartphony by měla být samozřejmostí. Odstraňte zbytečná přihlašování, zjednodušte množství oken, které návštěvníci uvidí a zkraťte celý nákupní proces na pár kliků.
3. Vytvářejte obsah s předstihem - Pokud jste ještě nevytvořili plán vašich marketingových sdělení a jejich obsah, jděte ihned na to. Veškerá sdělení, posty na sociální media, blog, newsletter a další zprávy směrem k zákazníkům by měly být vytvořeny co nejdříve tak, abyste následně nebyli v časovém presu ve chvílích, kdy se to nejméně hodí.
4. Předvídejte poptávku - Hlavní sezóna se nenazývá ‚hlavní‘ pro nic za nic. Není výjimkou, že mnoho obchodníků vydělá více než 50% svého ročního obratu právě v období Vánoc. Prozkoumejte historii vašich objednávek, zmapujte sociální média a zjistěte, co zrovna letí a jaké dny budete mít nejvytíženější. Zkuste odhadnout ze svých dat Vaše budoucí best‑sellery. Pokud tyto produkty nebudou mít úspěch dle očekávání, adaptujte se a buďte flexibilní. Například si můžete pohrát s nastavením cen.
5. Nepodceňte organizaci zahraničních dodavatelů - Posledních 18 měsíců bylo opravdu náročných pro dodavatelské řetězce. Pokud jste závislí na zahraničních dodavatelích, určitě nepodceňte pravidelnou komunikaci a několikrát týdně se informujte o vašich objednávkách. V případě problému, budete mít prostor k nalezení vhodného řešení.
Také můžete zvážit diverzifikaci vašich dodavatelů. Spoléhat pouze na jednoho dodavatele vždy přináší určitá úskalí, a to nejen v době nedávných výpadků v globálním dodavatelském řetězci.
6. Optimalizujte vaše skladové zásoby - Tohle může být jedna z nejzáludnějších oblastí k řešení uprostřed hlavní sezóny. Nechcete přeplnit sklady zbožím které se neprodá, ale také nechcete riskovat nedostatek zásob. Prodej přes vícero platforem může vytvořit pořádné vrásky pokud skladový systém nebude předem správně nastaven.
Implementujte jednotný skladový systém pro všechny prodejní kanály a ušetřete čas, vrásky i peníze. Jeden příklad z mnoha je systém QuickBooks Commerce (dříve Trade gecko). Řešení poskytuje prodejcům informace o veškerých prodejních kanálech, od webových stránek, kamenných obchodů nebo mobilních zařízení. V reálném čase Vás to informuje o veškerých skladových zásobách, což následně pomáhá sledovat a synchronizovat vaše zásoby s poptávkou od zákazníků.
7. Využijte technologie k propojení interních procesů - Optimalizace vašich dodavatelských procesů by měla být něco co řešíte i mimo hlavní sezónu. OMS systém (order management system) Vám umožní monitorovat data napříč obchodem, poptávkou, skladem či dispečinkem. Díky tomuto budete schopni flexibilně reagovat na změny v objednávkách, změny ve skladových zásobách nebo prodlevy v odesílání.
8. Automatizujte procesy ve skladech - Zvažte automatizaci skladových procesů, ať už pohyb ve skladu, balení nebo vrácení koupeného zboží. Změny v rozložení zboží ve skladu Vám také mohou značně ulehčit nápor hlavní sezóny. Zeptejte se vašich skladníků jak efektivně organizovat zboží ve skladu, nebo jaké procesy zlepšit, jistě to následně sami ocení.
9. Plánujte personální obsazení s předstihem - Určitě se nechcete setkat s nedostatkem pracovníků v době největší vytíženosti. Zajistěte sezónní pracovníky nebo brigádníky a proškolte je včas, než přijde hlavní nápor. Skvělý zákaznický zážitek se vrátí v opakovaných objednávkách od spokojených zákazníků.
10. Kouzlo ‚unboxingu‘ - Buďte kreativní (ale pragmatičtí) v balení vašeho zboží. Může to být něco, co bude pomyslnou třešničkou na dortu a ještě zvýšíte spokojenost vašich zákazníků. Mějte na mysli i to, že spousta zákazníků přemýšlí o ekologii u svých nákupů, proto jim dejte možnost zaslání zásilky v udržitelném balení.
11. Logistika a poslední míle - Sklad, dodavatelský řetězec nebo různé automatizace a optimalizace jsou na vás. Jediný okamžik, kdy se dostanete s vaším zákazníkem fyzicky do kontaktu, je doručení. A to je ten okamžik, na kterém velmi záleží. Možnost mezinárodní přepravy se bere jako standard. Většina zákazníků chce mít své zboží doručeno rychle a ideálně zdarma. Prověřte si celý proces od vytvoření až po zaplacení objednávky na vašich stránkách.
Zvolení správného přepravního partnera například DHL Express vám ušetří spoustu času a starostí v hlavní sezóně a můžete se věnovat oblastem, které vyžadují nejvíce pozornosti, například zákaznickému servisu.
12. After‑sale - Přijměte vratky jako nedílnou součást celého procesu. Pro‑zákaznická, jednoduchá vratková strategie může hrát zásadní roli pro nové a stávající zákazníky.
13. Prodáváte na správných místech? - Je vaše cílová skupina zákazníků opravdu na kanálech přes které prodáváte? Není výjimkou, že zákazník projde několik odlišných prodejních platforem než něco reálně koupí. Produkt uvidí na sociálních médiích, vyzkouší si ho v kamenném obchodě a následně ho zakoupí online. Je nesmírně důležité vytvářet konzistentní zákaznickou zkušenost napříč dostupnými prodejními kanály.