Působení na platformově Amazon.com přináší prodejcům z EU možnost přístupu k novému trhu s obrovskou zákaznickou základnou a možností maximalizace prodejů vašeho e‑shopu. Musíte mít ovšem na paměti nejen nespočet výhod, ale také nevýhod spojené například s náklady. Je tedy velmi důležité pečlivě zvážit všechny faktory a najít optimální řešení pro váš e‑shop.
Jaká jsou pravidla u přepravy objednávek z EU do USA?
Pokud plánujete přepravit zboží z EU do USA, musíte počítat s několika faktory, které ovlivní cenu a dobu doručení. Ať už se jedná:
o povolení, zda můžete dovážet daný produkt do USA (některé výrobky mohou být omezeny nebo zakázány kvůli bezpečnostním, zdravotním důvodům, či kvůli obchodním omezením)
náklady na přepravu zboží (Mohou být vysoké, zejména pokud se jedná o větší nebo těžší zboží. Většinou se zboží přepravuje letecky, což může být nákladné a doprava lodí může trvat déle)
využití expresního nebo standardního doručení,
celní požadavky a poplatky (V závislosti na druhu zboží se odvádí clo, daně nebo další poplatky, či se plní jiné celní požadavky.)
EXPANDO vám ve spolupráci s mezinárodní a logistickou společností DHL Express může značně celý proces dopravy usnadnit. DHL Express nabízí mezinárodní přepravu zboží, včetně doručení z Evropy do USA. Pokud si objednáte zboží z Evropy a chcete ho doručit do USA pomocí DHL, můžete využít několik různých služeb, jako jsou například:
DHL Express (Expresní přeprava, která umožňuje doručení zboží z Evropy do USA během několika dnů. Tato služba zahrnuje sledování zásilky, pojištění, celní odbavení a doručení až k vašim dveřím.)
DHL Global Forwarding (Specializuje se na mezinárodní námořní a leteckou přepravu, což může být vhodné pro větší objednávky a zboží, které není třeba doručit expresně. Tato služba zahrnuje plánování a organizaci celé přepravy zboží od místa původu v Evropě až po doručení v USA.)
DHL eCommerce (Je určena pro menší zásilky a zboží, které se prodává online. Tato služba umožňuje přepravu zboží z Evropy do USA za nižší cenu a zahrnuje sledování zásilky a doručení na určená místa, například na poštu nebo do balíkovny.)
FBM & FBA
FBM je zkratka pro "Fulfillment by Merchant" a znamená, že prodejce (merchant) na platformě jako je například Amazon, plní objednávky a dodává zboží přímo z vlastního skladu nebo jiných skladových prostor. Tento model prodeje je alternativou k "Fulfillment by Amazon" (FBA), kde Amazon skladuje a plní objednávky za prodejce. Ve FBM modelu, prodejce si sám spravuje své skladové zásoby, balí a odesílá objednávky a zajišťuje zákaznickou podporu. Prodejci mohou využívat FBM jako způsob, jak nabízet své zboží na platformě Amazon bez nutnosti využívat služby skladování a plnění objednávek od Amazonu a s tím spojených poplatků.
Clo v případě FBM, Fulfillment by Merchant
V současnosti se při dovozu z EU do USA platí clo na některé zboží. Pro různé druhy zboží existují různé sazby cla, které jsou stanoveny na základě harmonizovaného systému popisu a kódování zboží (HS) a dalších faktorů, jako je země původu a určení zboží.
Pro dovoz zboží z EU do USA je třeba mít konkrétní dokumenty, včetně faktury, průvodního dopisu a potvrzení o původu zboží (Certificate of Origin), který dokládá, že zboží pochází z EU. Obchodní faktura musí mít úplný a přesný popis zasílaného zboží - podrobný popis zboží, názvy jednotlivých položek, označení jednotlivých částí zásilky, množství zboží a hmotnost, ceny, náklady spojené se zásilkou (obaly, slevy, rabaty), místo určení, dodací podmínky, jména kupujících, prodávajících a přepravců apod.

Spotřební daň FBM, Fulfillment by Merchant
Pokud prodáváme a zasíláme zboží z EU zákazníkům do USA, musíme si dát pozor na tzv. "sales tax" neboli spotřební daň. Sales tax je daň z prodeje zboží nebo služeb, kterou platí zákazníci v některých zemích. Tato daň se obvykle přidává k ceně zboží nebo služby a je poté odvedena státnímu orgánu. Může se lišit v závislosti na konkrétních jurisdikcích, ke které se vztahuje, a může být stanovena na různých úrovních (státní, místní atd.) nebo může být pevně stanovena pro všechny oblasti, kde se uplatňuje. V některých státech USA se sales tax vůbec neplatí, v jiných může být až 10 %. Je důležité si uvědomit, že prodejce je odpovědný za úhradu spotřební daně, nikoliv zákazník. Amazon za prodejce “sales tax” odvádí automaticky. Připlácí si ji zákazník. V případě prodeje na této platformě není třeba řešit žádné Tax ID.

Prodej na Amazonu s EXPANDO
EXPANDO pomáhá lokálním e‑shopům globálně expandovat. Díky vlastnímu softwaru EXPANDO APP a dalším specializovaným službám pro e‑commerce dokážeme celý proces expanze a následného prodeje plně automatizovat a zefektivnit. “V EXPANDO řešíme integrace mezi marketplaces, e‑shopy nebo účetními systémy. Zároveň jsme tým expertů, který vytvořil největší obrat z celé Evropy na nových prodejcích na Amazonu. Zkrátka noví prodejci mají na Amazonu nejrychlejší obraty přes EXPANDO,” podtrhl David Cikánek, Head of Sales spolupráci s Amazonem.
“Nejdůležitější je to, že se dostanete k zákazníkům, kteří by vám jinak byli obtížně dostupní a těžíte z výhod velkého brandu daného marketplace. Ten rozdíl je podobný jako, když nahodíte udičku do rybníku na návsi, nebo si zarybaříte z paluby luxusní jachty. Ryb je mnohem více a co je také důležité, je jich i více druhů! V našem případě jsou viditelné rozdíly nejen mezi tím, co prodáváme u nás a na jednotlivých tržištích ale významné rozdíly jsou i mezi jednotlivými marketplaces. Dosti často se stává, že v zahraničí úspěšně prodáváme něco, co u nás moc nejde a samozřejmě i naopak”, říká o prodejích na Amazonu Mirek Severaz A Spirit, klient z EXPANDO.
Katalog Amazonu má přes 1 mld. zalistovaných produktů, na které se jednoduše můžete napárovat pomocí EXPANDO APP. Náklady na prodej jsou pak oproti expanzi formou zahraničního e‑shopu minimální. Spuštění prodejů je navíc rychlé a vše vyřizujete pohodlně z ČR. Celkově jsme za rok 2022 přivedli klientům GMV v hodnotě přes 48 tis. EUR a více než 820 tis.zprostředkovaných objednávek.

AUTOPRICER, který dynamicky mění ceny produktů dle chování konkurence, přivedl našim 155 klientům navíc obrat v hodnotě 10,3 mil. EUR.

Pokud chcete maximalizovat prodeje na americkém Amazonu, napište si o konzultaci: david@expan.do
Autorka článku: Michaela Nováková, Expando