Business snídaně #6 - Digitální marketing jako akcelerátor exportu

Digitální agentura MarketUP má několikaletou praxi s kampaněmi v zahraničí. Export je téma, které klienty agentury zajímá, a proto tomuto tématu věnovali v pořadí už šestou Business Breakfast a na reálných příkladech z praxe ukázali, jak úspěšně vstoupit na zahraniční trhy. DHL Express Česká republika se stala partnerem této akce a Sales and Marketing Director Jakub Tomšovský vystoupil s prezentací na téma mezinárodní e‑commerce. Následující řádky jsou publikovány s laskavým svolením autorky Anet Podráské, PR & Marketing Manager, MarketUP.
Export na zahraniční trhy se zdá na první pohled obtížný. V případě chybného rozhodnutí mohou vzniknout i finanční ztráty. Pokud ale dodržíte určité zásady, fatálního neúspěchu se obávat nemusíte.
Miroslav Král: Jak na úspěšné kampaně v zahraničí
Jako první se slova ujal Miroslav Král - zakladatel digitální agentury MarketUP. Svou prezentaci začal číslem 10 400 - což je počet českých firem, které operují na zahraničním trhu. Ze společností v ČR s obratem nad 100 milionů korun pak exportuje kolem 70 %. Můžeme tedy říct, že téměř všechny relevantní firmy v ČR exportují.

Náročnost vstupu na zahraniční trh Král rozdělil podle typu byznysu a uvedl rozdílné strategie pro každý z nich. Je jasné, že firma s nabídkou spotřebního zboží od známých výrobců např. Notino, Footshop atd., využije pro export jinou strategii než firma / startup s vlastním produktem např. Mana nebo Chiashake. Jinou strategii pak zvolí maloobchodní řetězce, mezinárodní značky nebo firmy ze segmentu B2B.
KEYTAKEAWAYS pro exportní kampaně podle Krále:
- Nepodceňujte přípravu - začněte s průzkumem trhu a identifikujte konkurenci.
- Stanovte si relevantní KPI's - stanovte si cíle, rozpočty a podmínky úspěchu kampaně.
- Nezapomínejte na brand - nepodceňujte význam a vliv brandových kampaní.
- Spolupracujte s agenturou - získáte tak podporu partnerů a užitečné lokální know‑how.
Adam Lebeda: Proč exportovat a jak správně zvolit zahraniční trhy
Jako druhý vystoupil Adam Lebeda - Development Manager, Google, který svoji prezentaci zaměřil na problematiku výběru zahraničního trhu a důležitost lokalizace, která je pro 44 % exportérů zásadním faktorem ovlivňujícím růst jejich byznysu.

Lebeda účastníky upozornil, že překlad není lokalizace aneb pouhý překlad obsahu do angličtiny rozhodně nestačí! Zajímavé je i to, že 56 % Evropanů není nakloněno používání webů, které jsou psány v cizích jazycích, čili pokud vedete uživatele na web, který není v místním jazyce, kampaň nemá šanci na úspěch.
Tuto informaci potvrzuje i fakt, že reklamní inzerenti v rámci Google Ads uvedli, že lokalizace obsahu je pro ně provozní překážkou číslo 1 v jejich úsilí o internacionalizaci.
Miroslav Král: 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí
Následně se slova ujal opět Miroslav Král z MarketUP a účastníkům představil 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí.

5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí
- GO‑TO‑Market strategie - pro úspěšný export je třeba znát svůj zahraniční potenciál, chování lokálních spotřebitelů, klíčové online charakteristiky a samozřejmě konkurenci.
- Lokalizujte obsah webu a online komunikaci - lokalizace je přizpůsobení obsahu místním jazykům, nikoliv doslovný překlad.
- Nastavte správné logistické metody doručení a plateb- drtivá většina nakupujících Evropanů očekává doručení své objednávky mezi 3 až 5 dny po objednání.
- Nezapomínejte na skvělý zákaznický servis- zákazníci chtějí zákaznickou podporu, která je především rychlá a zdarma. 70 % zákazníků oceňuje rychlou odpověď a 60 % bezplatný kontakt.
- Rozvržení investic v poměru 70‑20‑10 - 70 % investic směřujte do klíčových kampaní, 20 % do nových kampaní a 10 % investujte do experimentů.
Jakub Tomšovský: Mezinárodní e‑commerce 21. století
K závěru vystoupil řečník Jakub Tomšovský - Sales and Marketing Director, DHL, který kromě dat z mezinárodního e‑commerce uvedl i "Black Friday fun‑facts". Věděli jste například, že až 31 % mileniálů nakupuje online z toalety? Podle průzkumu RetailMeNot také až 12 % všech nakupujících na Black Friday připustilo, že v okamžiku online nákupu bylo pod vlivem alkoholu.

Co víme o mezinárodním e‑commerce trhu?
- Přes 38 % zákazníků by už nikdy nenakoupilo zboží u online obchodníka po negativní zkušenosti s doručením své objednávky.
- Přes 60 % globálních spotřebitelů přestalo nakupovat u prodejce kvůli špatné zkušenosti se službami zákazníkům.
- Každá 10. mezinárodní zásilka je doručována expresně.
- Možnost expresní přepravy e‑shopům zvýší růst až o 60 %.
- Průměrná objednávka je vyšší až o 70 % díky nabídce expresní přepravy.
- Zákazníci chtějí rychlé, flexibilní doručení a jednoduchý proces vrácení zboží.
- Rychlost doručení je pro zákazníky často důležitější než cena.
- 68 % mileniálů by si vybralo obchodníka kvůli možnostem doručení zboží.
- Mileniálové jsou velmi otevření nákupům ze zahraničních eshopů.
A co zákazníci očekávají od doručení?
- 83 % zákazníků chce u produktu vidět způsob doručení.
- 86 % zákazníků chce rychlejší způsob doručení zboží.
- 80 % zákazníků si chce zvolit čas doručení zboží.
- 83 % zákazníků chce garantovaný čas doručení zboží.